mandag den 10. juli 2017

Modekampagner a/w 2017: part I




Så er efterårets kampagner i gang med at blive offentliggjort, og jeg vil påbegynde min halvårlige gennemgang af dem. 
Vi lægger ud med Louis Vuitton, der efterhånden er kommet til "Series 7" af deres halvårlige kampagner for deres rtw-kollektioner. Til at begynde med var kampagnerne fotograferet af tre forskellige fotografer. Nu er det kun Bruce Weber, og de har fundet et koncept fra sidste sæson, som de genbruger. Der er et par udvalgte celebrities (Sophie Turner fra Game of Thrones, Riley Keogh fra Mad Max og the Girlfriend Experience samt iconic Catherine Deneuve), der er nogle close ups af  tasker samt en masse unge modeller, og billederne er sat sammen, som I kan se øverst. Jeg er altid mest til modelbillederne af en eller anden grund. Jeg er glad for at Natalie Westling er med, for hun er altid en oplevelse på billeder med sit store krøllede røde hår, ellers er det ikke en kampagne, der vækker de helt store følelser. De første kampagner under Nicholas Ghuesquiere havde lidt mere at byde på.
Louis Vuitton




Versace har valgt it-modellerne Mica Argaranaz, Taylor Hill, Vittoria Ceretti og Gigi Hadid som ansigter for deres efterårskampagne. Bruce Weber har skudt kampagnen. Mica og Vittoria er blandt mine favoritmodeller i øjeblikket, så det er godt at se dem, men ellers er det en lidt basal kampagne. Det mest overraskende er nok, at Versace ikke er specielt sexet i denne sæson. Det er bare cool girls som så mange brands, men det bliver spændende at se, hvornår Versace får sit tacky va-va-voom tilbage. Jeg er ganske vist selv mere tilbøjelig til at finde tøjet i denne version af Versace mere appellerende, men det er underligt at se dette skifte væk fra trophy wife/golddigger-looket;)



Alberta Ferretti har haft mange forskellige fotografer til at tage kampagnebilleder gennem årene, og det har givet mange forskellige udtryk. Nu er det Tim Walkers tur, og billederne kan jeg rigtig godt lide. Jeg er jo ikke normalt så vild med studio billeder med grå baggrund, men Tim Walker kan et eller andet med perspektiv og komposition, der altid fanger mig. Til gengæld får jeg lidt associationer til sidste sæsons Roberto Cavalli-kampagne, og jeg føler ikke helt, at jeg ser på en Alberta Ferretti-kampange. 



Først var lidt skuffet over, at Dior igen var en simpel in studio-kampagne, men lyssætningen, castingen og farveskalaen gør billederne underligt dragende at se på. Jeg burde finde det hele kedelig og trist, men det gør jeg ikke. Brigitte Lacombe har fotograferet igen, og blandt modellerne finder vi Ruth Bell, Adwoa Aboah, Jing Wen, Grace Hartzel, Fernanda Ly, Selena Forrest m.m.



Dolce & Gabbanas kampagner går efteråret ud i et, men kan kende forskel på dem ved at se hvilket hashtag by, kampagnen er skudt i. Denne gang er vi taget til Palermo med nogle modeller og insta/blogger/celebrity kids-girls. Det er ikke min kop te, og selv inden for Dolce & Gabbanas repetetive kampagneskabelon har der været bedre sæsoner.



Steven Meisel fotograferer Moschinos kampagner, og det er ret genialt, for hvis der er noget Meisel kan, så er det at give modeller og tøj elegance og elevere selv de mest low fashion klude til high fashion, og da Moschino som brand er et weird, popkulturelt, ironisk, subversiv, overfladisk og over the top kitchy, så hjælper det brandet, hvis det gerne vil stay high end, at have Meisel på sin side. Portrætterne her er virkelig gode. 


Kampagnemæssigt savner jeg lidt Hedi Slimans portrætter og kampagnebilleder for Saint Laurent, for de sidste par kampagner fra Saint Laurent under Anthony Vaccarello har været lidt kedelige. Bevares, de her billeder har cool modeller og cool vibe, som jeg sådan set godt kan falde for, fordi rock'n'roll always gets me, men superspændende er billederne ikke. Indtil videre er modellerne i sæsonens kampagne Mica Argaranaz og Leona "Binx" Walton. Der er nok nogle flere modeller, gætter jeg på, men jeg er glad for at Mica er med igen. Hun er nuværende Saint Laurent personified med sit Mich Jaggerhår og androgyne sexiness.






Steven Meisel fotograferer for Coach, der som brand har fået en ordentlig overhaling og er cool igen, men hans første kampagner for brandet var meget bedre end de sidste to-tre stykker. Nu er der gået automatpilot over projektet og ligesom med Michael Kors' kampagner, så skal tøjet åbenbart altid præsenteret i biler eller i dette tilfælde subways. Farveskalaen er jeg heller ikke helt vild med. Der er noget lidt for sukkersødt, kommercielt over det, og med Meisel som fotograf forventer man noget mere.





Det er en overraskende fin kampagne for Pucci, der ellers skifter chefdesigner med denne sæson, og det plejer at betyde enten ingen kampagne eller en dårlig kampagne, men denne er faktisk vældig tro mod afgående designers æstetik samtidig med at man får lidt klassiske Pucci-print til at forbinde kampagnen til det klassiske italienske mærke. Den næste designer står med gode kår skulle man mene. Væk er Dundas-stilen for Pucci, men det er stadig ret åbent, hvad Pucci er og kan blive fremover. Kampagnen her er fin, i hvert fald. Franske Josephie Le Tutour spiller en dobbeltrolle i kampagnen. Det er altid en ret fin effekt med "tvillinger".



Dsquared2 skifter ligesom andre brands i indlægget her ofte kampagekoncept, og hvor de nogle gange er tacky og OTT, så er de her ligesom Versace gået efter noget mere low key hipness. Jeg er ikke så vild med kombinerede herre-og dametøjskampagner, fordi jeg generelt er frygtelig ligeglad med herremode, så det er lidt træls at halvdelen af kampagnen er dedikeret til mændene, men ellers er det vel en okay kampagne, når man ikke har så høje forventinger til Dsquared2 efter sidste sæsons mess.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar